Alla inlägg under februari 2012

Av Hilberth Hedning - 26 februari 2012 19:00

Märkliga frågor kommer ofta krypande ur troende hjärnor, om de nu har hjärnor?

Allan låter mig förstå, att guld är en fanstastisk metall, samtidigt frågar han; Tror du att någonting så oförstörbart kan komma till av sig själv? Han fortsatte: Du måste väl begripa, att det står en skapare bakom detta! Allan vevade för glatta livet i sona försök att övertyga mig om Guds existens och närvaro.

Jag började faktiskt tycka synd om honom och hans fruktlösa försök, att övertyga mig om skapelsen.

Jag tog upp Allans påstående angående guldets oförstörbarhet och härkomst. Du förstår Allan; Guld syntetiseras då en stjärna har förbrukat sitt bränsle (vätet) när den exploderar som en s.k Nova. Då sammanslås lättare grundämnen till tungmetaller, i detta fall guld, med en kärna av exakt 79 protoner, ett 100-tal neutroner  samt 79 elektroner. Detta utgör tillsammans en guldatom. vi tänker oss, att vi har ett stycke guld som vi delar i 2, då har vi 2 guldstycken och så fortsätter vi till dess vi har 2x1 guldatomer. Ny delar vi även guldatomen i 2 delar. Men nu min gode Allan, sa har vi plötsligt inget guld kvar utan 2 atomkärnor, 1 zirkon och en ytrium med atomnummer 40-39, beroende hur noggrant vi delat.

Allan stirrade på mig (som en död fisk), tackade och gick.

/Hilberth

Av Hilberth Hedning - 19 februari 2012 22:13

Hej igen! Jag kände just, att inspirationen kom ut ur gömmorna och vintermörkret. Jag har försökt leva lite lågmält och tillbakadraget, varför vet jag inte!

Jo, förresten: Jag skulle liksom ladda batterierna för vidare framstötar i existensens mysterier. Jag rotade runt i mina boksamlingar och fastnade för att återigen genomläsa Stephen Hawkins och Leonard Mlodinovs verk "Den stora planen". Båda dessa herrar av de högre planen gällande högre vetenskap.

Jag omnämner några citat ur detta verk, för att locka någon att läsa något förnuftigt. Här är några exempel på religiös galenskap;

I popol Vuh förkunnar Mayafolkets gudar; Inget av det vi skapat får vi någon ära av, förränn det finns människor som är försedda med medvetande. I en text från 2000 f.kr slås på typiskt vis fast, att för människorna, Guds boskap, har det vlivit väl försörjt. han "Solguden" har gjort hommel och jord för deras skull. I Kina har samma tanke uttryckts av Taoistfilosofen Lie Yu-Kou (c:a 400 f.kr.) han säger: Himlen frambringar arter med fenor och fjädrar särskilt för vår skull.

Den västerländska kulturen bär vidare Gamla testamentets skapelseberättelse. På 1700-talet gick en annan kristen teolog ett steg längre, han sade att kaniner har en vit svans för att det ska vara lätt att skjuta den. Av detta skulle vi förstå att Gud finns!

Som Du har förstått, så är detta religiös galenskap, som författarna vill påvisa.

/Hilberh Hedning

Ovido - Quiz & Flashcards