Alla inlägg under september 2008

Av Hilberth Hedning - 30 september 2008 22:37

Klassskillnad

Vad är det för skillnad mellan en svenskfödd medborgare och en flykting? Frågan avser skillnaden mellan en flykting och en svenskfödd medborgare som arbetat och betalat sin skatt. Jag vill här lyfta fram ett exempel: En person uppnådda 63 år lyssnade till lockropen om att återvända till sin hembygd. Han besökte arbetsförmedlingen dagligen, utan resultat. Han blev även nollställd vad gäller sjukförsäkringen. Han såg sig nödgad att ta ut sin pension för sin överlevnad. Nu uppbär personen ifråga den fashionabla summan av kr: 3.480:- per månad i pension före skatt. Samtidigt läser vi: En flykting (invandrare) uppbär 6.750:- per månad, ett vuxet par 13.500:- per månad, dessutom är då hyran betald och rätt att tjäna extra pengar utan att detta påverkar bidraget. har de dessutom barn utgår extra ersättning. Inte nog med det, en svenskfödd pensionär betalar mer i skatt än en alldeles vanlig arbetare. Mer finnes att berätta om här nämnd pensionär, men det får anstå tills vidare.

/ Hilberth 

Av Hilberth Hedning - 29 september 2008 21:25

Upprop

Jag inbjuder härmed läsare av min blogg att inkomma med vettiga genomtänkta synpunkter på det rådande "mänskliga" samhället. Egentligen borde vi tala om människans samhälle, enär ordet mänskliga antyder något annat.

Jag är säkerligen inte den ende, som frågar sig vilken sorts människor som är upphovet till alla trätor. De människor jag umgås med eller råkar komma i kontakt med är alla, utan undantag, emot krig, orättvisor och dylikt elände, ändå bråkas det klotet runt. Det måste föreligga ett grundläggande fel i människans uppfostran. Grundproblemet anser jag vara, att människan inte är tillfreds med det liv vi har, utan förväntar sig en fortsättning hinsides, vilket hävdas av alla religioer. En annan möjlig förklaring kan vara den motsatta, nämligen: Ta för dig så mycket du kan, strunta i dina medlevande, skapa dig en paradisisk tillvaro här och nu. När jag betraktar skeenden på planeten Tellus, ser jag framför mig en tumlare, där någon illvillig djävul lagt in alla idéer och begär, låter hela röran bilda en oaptitlig gröt och presenterar denna anrättning som levnadsregler. Jag inväntar Era kommentarer.

/Hilberth Hedning

Av Hilberth Hedning - 27 september 2008 08:13

Fundamentalister

Varför blev jag Hilberth Hedning? Den frågan har jag fått åtskilliga gånger genom åren. Jo, så här ligger det till: Jag växte upp med en sorts människor, som kallar sig pingstvänner. Den enda litteratur som ansågs lävärd var bibeln. Här står den drabbade inför ett vägval, antingen skall du sluta tänka själv och frivilligt avstå från förnuft, eller så blir valet det rakt motsatta. Jag lovar, att en mer förnuftsvidrig syn på vår tillvaro kan svårligen uppvisas. Vi har ju som bekant en pågående cirkus i USA, där en kvinnlig pingstvän är påtänkt som vice president. Hon är tillhörande Wasilla Bible Church, ett fundamentalistiskt, blint troende bibelgäng.

I en sådan miljö växte jag upp, där jag fick veta, att om jag inte fogade mig efter deras vilja, så fanns det smådjävlar där ute i mörkret beredda att gripa mig och föra mig till helvetet. Föreställ dig en pojke i skolålder, som dessutom har en svartsjuk far som förnekar faderskapet och kallar din mor för hora, sådana kan pingstvänner vara.

/Hilberth

Av Hilberth Hedning - 24 september 2008 19:33

Begråtansvärd okunnighet

Tänk om folk i största allmänhet kunde offra något av sin tid till att fördjupa sig i verklgheten om det fantastiska universum vi lever i. Jorden är faktiskt inte platt. Vi är faktiskt rymdvarelser, vilka reser omkring i rymden omgivna av ett förhållandevis tunt skikt av gaser som vi inandas för livets vidmakthållande. Jorden är inte universums centrum även om vi i betraktande av alla uppstyltade storheter kan förledas att tro detta. Jag har vid åtskilliga tillfällen blivit påhoppad och utskrattad av flinande okunniga, vilka bevisligen lever i en sorts medeltida världsuppfattning, där solen solen går upp och ner, där öst är öst och nord är nord, en sorts fasta oföränderliga hållpunkter där himlaljusen snurrar runt och belyser jorden. Okunnigheten är svindlande. Om vi betänker att våra dagligen utkommande tidningar och tidskrifter är nedlusade med horoskop och vidskepligheter som predikoturer, vilka förplägar folket en primitiv världsbild i akt och mening att hålla menigheten i okunnighet.

Jag var för en tid sedan i möte med representanter, vilka ansåg sig förmedla den yttersta sanningen. De frågade mig aningen hånfullt om jag trodde på rymdvarelser. Mitt svar: Nej, jag tror inte på rymdvarelser, men jag vet en hel del om dom. Märk skillnaden mellan tro och veta. Sorgligt nog menar de flesta att tro är att veta.

/Hilberth Hedning

Av Hilberth Hedning - 22 september 2008 19:28

Renlevnadsrepresentant

Ett stycke Hilberths vardag kanske kan intressera!

Det händer att jag möter medlevande, vilka till synes lever efter regelboken. Således hände, att jag fick på pälsen av en sådan, som ansåg att mitt tilltag att odla min egen tobak, tillverka egen snus o.s.v var en ren styggelse enär jag på så sätt undandrog etablissemanget skattemedel. Jag avlyssnade hans reportoir under tystnad, varefter jag ifrågasatte hans eget leverne mot bakgrund av hans ställningstagande. Således undandrager sig denne renlevnadsrepresentant skyldigheten att inleverera bl.a momsen på den hemodlade potatisen, moroten, kålroten, sallaten, rödbetan och allehanda gröna ätbara ting ur trädgården. Till detta kommer vad kalaset kostar över disk. Den ovan åsyftade skulle med lämplig indoktrinering bli en förträfflig byråkrat i lagstiftningens tjänst, då han faktiskt uppfyller alla elementära kriterier på hur andra borde leva och uppföra sig, men helt åsidosätter sitt eget leverne. Innan jag återvände till mitt eget jordnära tillhåll, såg jag honom lägga prima björkved från egen skog på brasan.

/Hilberth

Av Hilberth Hedning - 20 september 2008 19:23

De stores föreställning

Det är med en smula tillfredställelse jag åser de högutbildades och högavlönades vånda, då deras fasader och etiketter faller som skrumpna löv till marken och förgängelse. Investmentbankdirektörer och annat fint folk i högstatuskretsar får idag uppleva att det är en sjujäkla fallhöjd från fantasipalatsens tinnar och torn ned till verkligheten bland normala människor. Här upplever jag fördelen med att vara jordnära, förvisso glest mellan värdepappren, men också lika glest mellanpanikanfallen vid fallande börskurser. Vi lever tydligen i två skilda världar, den skramlande höghastighetsvarianten (en sorts fiktiv drömtillvaro) och den jordnära motsatsen (bärare av livets nödtorft). Det skulle vara spännande att skåda följderna, om den primitive, du vet den utan alla fina examina, bara låste källar´n och beskådade de stores föreställning.

/Hilberth

Av Hilberth Hedning - 19 september 2008 01:11

Bedrägeriet

Plikten vilar tung på Hilberth. Jag, herr Hilberth Hedning, har inlett ett korståg mot det tilltagande vanstyret. D.v.s jag ger uttryck åt vad varje sund man och kvinna har i tankarna, men tiger stilla i vanmakt.

Roten till snedfördelningen i den mänskliga samvaron är utan tvivel den mögelsvamp som kallas makt och "herre på täppan"-mentalitet. Sverige vill ju så innerligt vara världens samvete och tar som regel varje tillfälle i akt, att demonstrera sin förträfflighet, medan det bakom ridån döljer sig en skara ärkeknölar, som effektivt avleder livselixir i den riktning som gynnar de, vilka äger såväl folket som tillgångarna. Tillgångar var ordet. Jag behöver väl näpperligen peka på vilka. Idag pågår något om närmast påminner om en bouppteckning med åtföljande auktion. Livsdugliga företag i folkets ägo går som flyttlass vidare till de vilka anser sig vara dess rättmätiga ägare, d.v.s vi säljer ut diamanten och får en näve gråsten som ersättning. Med på lasset kan vi se förpackningar med etiketten Arbetstillfällen. Kalla detta kverulans om du känner för det, jag föredra att kalla det vanvett. Vi behöver en förändring och jag kommer att käfta intill dess jag lockat fram de krafter som erfordras.

/Hilberth

Av Hilberth Hedning - 17 september 2008 07:56

Lågstatuskäft

Nu är glädjefnattet över för de tandlösa, det är bara en som fortfarande är glad. Hälsoskatteminister Gören Frisk ler ännu och f-n vet om han inte borde byta namn också till Gören Glad. Vilka månne de vara som är glada? Ja, de tandlösa är det defenitivt inte. Vidunderliga äro Herrens vägar, likväl som outgrundliga. Herrens vägvisare uti landet Sverige har nu låtit folket veta, att hela mänsklighetens tanduppsättning var överdrivet tilltagen. Vi behöver egentligen endast de mest synliga i frontpartiet, de där längre bak,d.v.s. tuggutrustningen, har vi enligt Gören Frisk/Glad inget behov av.

Således finner jag, herr Hilberth Hedning, det vara rådligt för varje gaddlös, att snarast införskaffa lärdom om tillredning av tuggvänlig föda VFF (Välling för Fattiga). Det talesätt vi lärt, att solen också har fläckar, visar sig gälla även den påstådde skaparen. Varför satte han in 32 tänder? Det kunde ju räckt med EN och låtit den gå upp och ner som en symaskinsnål.

/Hilberth

Ovido - Quiz & Flashcards