Alla inlägg den 11 februari 2009

Av Hilberth Hedning - 11 februari 2009 21:26

Spionkameran

Skratta eller gråta, det är frågan? Vem eller vilka talar och skriver jag om? Människor naturligtvis, helt vanliga människor, såna där du möter på gatan eller i affär´n. Jag råkade i samspråk med en till synes normal sådan idag utanför Konsum. Kvinnan ifråga var aningen upprörd över kameraövervakning och kände sig kränkt av detta. Jag passade på  att lite pillemariskt påpeka det faktum, att övervakade har vi ju alltid varit av den där svartsjuke ovan molnen och till och med av våra mest tarvliga tankar. Att jag råkade sätta en perfekt femetta råder ingen tvekan om, då jag genast fick veta att detta var hädiskt tal. Se där: Enfalden lever ännu och inte minst om man ger sig tid att titta vad som händer vid tidningskiosken, då en och annan nyfiket bläddrar i sin nyinköpta dagstidning fram till horoskopet. Nåväl, sånt där kan vi ju se mellan fingrarna med, det är ju ändå rätt harmlöst men visarmed all önskvärd tydlighet, att väldigt många går omkring med tröstnappen. Värre är det då med kvinnan och övervakningskameran, man kan ju undra vad hon lär sina barn?

/Hilberth

Ovido - Quiz & Flashcards