Alla inlägg under april 2008

Av Hilberth Hedning - 19 april 2008 16:26

Jag är mycket väl medveten om vad du som läser detta och tillika har fallit för de religiösa förkunnarnas fabulösa löften om gudomlig lycka, känner inför det jag försöker upplysa om.

Det förhåller sig nämligen så, att en människa som fallit offer för religionens inverkan på psyket, har mycket svårt att komma tillbaka till verkligheten. Ofta är det tyvärr så, att dörren till förnuftet gått i baklås. Av den anledningen vänder jag mig egentligen till de, som har undgått att infekteras av religioners förödande själsförlamande inverkan. Ett talande exempel på detta är en välkänd religionsform, där den drabbade är övertygad om att denne måste gå omkring med huvudet i paket. Det är heller inte ovanligt, att personen ifråga, försvarar sitt uppträdande med att det inte har med religionen att skaffa, utan att det är deras kultur som påfordrar detta. Hur som helst, så måste man ju fråga sig, varför detta spektakel. Jag har vid ett antal tillfällen konfronterats med detta folk och jag har frågat dem varför deras Gud utrustat dem hår som de måste dölja. Samma sak gäller omskärelse. Tänka sig att deras Gud skapat något som den syndiga frälsningsbehövande människan behöver rätta till. Detta är ytterligare exempel på hur religioner förvrider huvudet på folk.

/Hilberth Hedning  

Av Hilberth Hedning - 19 april 2008 14:41

  I varande miljötänkande tid har jag följande definiering av ordet Miljömedvetenhet:

En näve hysteri

Ett par nypor okritiskt tänkande

10-12 måsten

En nypa personlig föreställning

En ½dl tro

/Hilberth Hedning

Av Hilberth Hedning - 19 april 2008 10:00

Härmed utmanar jag de som säger sig vara troende. Inte för att jag vill beröva er eran tro, men jag vill gärna veta varför ni bekänner er att vara troende? Orsaken till min frågeställning är, att ni ju i samma andetag förkunnar att ni har kommit till insikt och är övertygade om guds existens. I detta läge borde i ju kalla er för de vetande. Med kännedom om det rättfärdiga folkets eminenta förmåga att slingra sig ur besvärliga frågeställningar, känner jag mig föranledd att ytterligare bestyrka mitt påstående och då med era egna ord.

Ni hävdar ju, att de heliga skrifterna har kommit till inspirerade av Gud. Därav drar jag slutsatsen, att denne Gud verkligen existerar, åtminstone i dogmatikernas värld. Min erfarenhet av förkunnare i allehanda trosriktningar är att, de är mästare i konsten att fara omkring med grundlösa påståenden, ofta av sådan kaliber, att självaste Harry Potter hamnar i skuggan. För att belysa exempelvis bibelns osaklighet, väljer jag ett avsnitt ur Johannes uppenbarelse, 6 kapitlet, 13 vers, där stjärnorna ramlar ned på jorden, som när en vind skakar ett fikonträd. Detta, jag här beskriver, är direkt taget ur den heliga boken, som sägs vara inspirerad av Gud. Har inte Gud något minne av vad han skapat? Det skulle vara högeligen intressant, att få veta hur stjärnorna skulle få plats på jorden. Detta är enligt min mening ytterligare ett bevis på att bibeln är skriven av okunniga primitiva människor.

/Hilberth Hedning

Av Hilberth Hedning - 18 april 2008 20:03

Du befinner dig just nu i Hilberth Hednings tassemarker. Du gör din första bekantskap med en naturfilosof, vilken står med båda fötterna på jorden,

en man som gjort sig fri från föreställningar och vidskepelse. Här är det fråga om raka rör, utan "lull lull" och flumtolkning av verkligheten.

Präster, mullor, sektledare och därmed besläktade förnuftsfria akrobater, får känna sig bannlysta. Personer med en livssyn förankrad på vetenskaplig grund är däremot hjärtligt välkomna för givande resonemang.

Avsikten med Hilberths aktiviteter är, att i görligaste mån, rensa upp i de religiösa träsken och därtill besläktad verksamhet.

/Hilberth Hedning

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards