Alla inlägg den 15 mars 2009

Av Hilberth Hedning - 15 mars 2009 19:42

Av börd

Jag måste faktiskt ställa en fråga. Det må i vissa öron verka vara lite av okunnighet, men jag tar risken.

Jo, det där att vara av börd skulle jag vilja veta mera om. För det första: Var någonstans i de mänskliga leden började börden? Kan det vara så, att den där skaparen "som många tror på" skapade en speciell typ av människor, en högre stående med elegantare design? Men nog verkar det lite egendomligt ändå. det syns ju inte utanpå. Det enda jag märkt av saken är att vi inte får säga du till dom. Så har vi då de av folket. Det förstår jag ju lite bättre, de är ju de där lägre stående som är korkade nog att mata börden. Nu hände det ju sig så här i Sverige, att en kvinna av börd tog sig an en av bördbärarna och därmed satte honom mitt bland börden. Nu tycker jag mig förstå, att börden på något egendomligt vis har något med börda att göra. Kan det vara så att börden i begynnelsen var menad att bära folkets bördor? Ja förlåt, det här är bara små funderingar i arla morgonstund av en helt vanlig skandinavisk hedning.

/Hilberth

Ovido - Quiz & Flashcards