Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Hilberth Hedning - 22 mars 2009 21:27

Om rymdvarelser

Har du hört talas om SETT@home som verkar tillsammans med Einstein@home? Det är ett vetenskapligt projekt vars mål är att söka kontakt med eventuella intelligenser ute i universum. Varför jag tar upp detta ämne är, att jag erfarit att folk i allmänhet tycks lida av något som kan liknas vid tunnelseende. Än i denna dag famlar vi omkring i den medeltida geggamojagropen, där föreställningen om människors överhöghet sitter i högsätet. Vi har ända sen Galileis dagar vetat att jorden är en planet bland miljontals andra. Lika fördömt så möter man folk som flinar lite så där bättre vetande - som om man vore något som t.o.m katten ratar. Jag har vid flera tillfällen fått frågan: Du menar väl inte att du tror på rymdvarelser? Nej; Jag tor inte på rymdvarelser, men jag vet rätt mycket om dom. Här har många reagerat som om jag vore hospitalmässig. Ändå är alla människor jag känner rymdvarelser, födda i rymden och lever i rymden på en planet som vi kallar Jorden. I det ögonblick du tar detta till dig har du vidgat dina vyer åtskilligt.

/Hilberth

Ovido - Quiz & Flashcards