Alla inlägg den 25 januari 2009

Av Hilberth Hedning - 25 januari 2009 10:33

Fördärvlig grynvälling

Idag vill jag börja med ett citat ur boken "Illusionen om Gud" av Richard Dawkins, biolog. "En gång i tiden var lantprästen en ständigt förekommande person på den svenska rollistan. Denne kaffedrickande, försynte excentriker med välputsade skor och vänligt uppträdande, företrädande en typ av religion som inte gjorde icke-religiösa människor illa till mods, åstadkom inte existensiell ångest eller tryckte upp folk mot väggen och frågade om man var frälst eller ännu mindre utlyste korståg från predikstolen eller planterade bomber vid vägkanten i någon högre makts namn". (Slut citat).

jag säger som Thomas Jefferson: "Kristendomen är det fördärvligaste system som människan någonsin har belastats med".

Härmed har jag ådagalagt, att jag ingalunda är ensam i min övertygelse om religionens förödande inverkan på mänskligt tänkande och leverne. Förvisso är jag medveten om att släntrianmässig "låt gå-filosofi" idag är vida utbrett och därmed existenser som försvarar denna fördärvliga grynvälling som är just religioner. Bl.a får vi höra, att eländen jorden runt inte är religioners fel och vad annat kan vi vänta oss, då dess utövare har det som sitt levebröd. Man ska ju vara både döv och blind samt därtill åtskilligt korkad för att inte se den verklige bråkmakaren och vilkens ärenden denne går.

Nu har ju den djupt troende Bush hoppat ner från piedestalen och förhoppningsvis tog han bössan med sig. Med lika fördömt: Såg du Barack Obamas tal till folket? Han kunde inte låta bli att ta med en nypa Gud, förhoppningsvis var han därtill nödd och tvungen.

/Hilberth

Ovido - Quiz & Flashcards