Alla inlägg den 2 juni 2008

Av Hilberth Hedning - 2 juni 2008 21:20

Borstbindar´n

I min barndoms tid gick det omkring en man i våra trakter, han var borstbindare. Gummorna i byn och andra förklokade varnade oss barn för att tala med honom, han var fritänkare sa de. Inte för att vi begrep vad fritänkare var för något, men vi trodde att det var någonting farligt. Men så en dag talade jag med honom, han var inte farlig och vi blev goda vänner, men han varnade mig för att berätta för min far och det gjorde jag inte.

Det var så, att Linder, som han hette, hade suttit 2år i fängelse för hädelse, det var där han lärt sig yrket. Nu råkade det bli så, att jag i min enfald och barnsliga okunnighet frågade min far om vem som skapat Gud. Det hade jag lärt av Linder. Nu dj-vlar tog det eld. Jag åkte på risbastu som inte var av denna världen. Medan jag grät floder, tröstade sig min far med bibelns ordspråksbok "Den som älskar sin son, spar inte på riset.

/Hilberth

Ovido - Quiz & Flashcards