Alla inlägg den 14 juni 2008

Av Hilberth Hedning - 14 juni 2008 19:19

Ett hörn av universum

Den ljusnande framtid är vår sjöng ungdom då liksom idag, glada över att ha bemästrat svårigheterna med inlärning av det en modern människa bör vara i besittning av. Men jag kan inte låta bli att ställa frågor runt de inhämtade kunskaperna. Har det över huvud taget någon betydelse vad en människa lärt av vetande och säkerställda fakta? En sak är klar, att i de religiösa kretsarna har vetenskap och kunskap ringa, om ens någon betydelse.

Följande diskussion utspelades i ett så kallat kristet hem, vars förstfödde erövrat den vita huvudbonaden; Jag beskrev uppkomsten av ett antal bergarter inklusive guld och andra tungmetallers syntetisering och åldersbestämning. Jag behöver inte i detalj berätta hur detta mottogs. Jag blev utskrattad. Faderskapet i familjen, med stöd av den lärde sonen, lät mig få veta, att sanningen med stort S finns att hitta i bibeln. Gud skapade universum för 6000år sedan. Vad Gud gjorde dessförinnan framgick inte. Det märkliga med dessa evighetsfixerade människor är att de är så tidsbundna, d.v.s början och slut. För mig som naturfilosof ter sig tillvaron inte som något mysterium. Svaret finns i något så självklart som i termodynamikens lagar. Energi kan inte nyskapas, ej heller förintas. Således kan ingenting skapas, inte ens av skaparen.

/Hilberth Hedning


Ovido - Quiz & Flashcards