Alla inlägg den 7 maj 2008

Av Hilberth Hedning - 7 maj 2008 21:25

Heliga skrifter.

Något förvånande är, att den allsmäktige guden i så gott som alla sammanhang har valt icke skrivkunniga  att göra sin vilja hörd. Det i särklass slående exemplet är profeten Mohamed. Idag har vi förvisso tusentals profeter, alla skrivkunniga. Det föreligger dock en viss skillnad. Idag vet vi, att de som hör röster är rubbade på ett eller annat vis. Själva är de helt övertygade om att det är Gud som talar, dock vet vi att en aning psykofarmaka får Gud att lägga på luren.

Jag har många gånger funderat på hur bibeln, koranen och alla andra heliga skrifter skulle se ut idag om det funnits psykdoktorer och psykofarmaka för 2000 år sedan. Nu den 28 maj (2008) skall, enligt en rysk profet jorden gå under, det har Gud talat om för honom. Dessbättre är det bara ett par dussin stollar som tror på historien, men hade denne man levt för ett par tusen år sedan, hade vi haft ännu en helig skrift. Än en gång vill jag påminna om det märkliga förhållandet, att de troende säger "Vi tror på Gud" och i nästa andetag säger " Gud har talat", vilket ju rimligen bör betyda att de inte tror, utan vet.

I sanning: Människan är ett märkligt djur!

/Hilberth

Av Hilberth Hedning - 7 maj 2008 19:20

Om kapital och tro.

Mellan varven slås man av stor förundran över de troendes inställning till livet och alltets existens. Jag har alltid framhållit att vetenskap är det enda riktigt hållbara i fråga om livssyn. Från de med dogmer för ögonen, d.v.s blind tro, får vi ofta höra " Du förstår att jag kan inte tro på vetenskapen", varför har de inget svar till hands? Det märkliga inträffar dock när blindtarmen krånglar eller när de behöver en ny hjärtklaff, då ligger den troende på operationsbordet som vilken hedning som helst.

Läkarveteskapen är en produkt av idogt tänkande och forskande av kreativa människor med vetenskap som ledstjärna. Mitt envisa skrivande i denna fråga är att jag satt mig i sinnet, att göra vad jag kan för att utrota vidskepelsen, dit religion onekligen hör. Här i Sverige och även på andra håll, har vi idag politiska partier med bibeln som rättesnöre. Det märkliga som inträffat i Sverige, är att den troende skaran nu gör gemensam sak med kapitalkategorin. Var det inte den sortens människor som deras herre och föregångsgestalt jagade ut ur templet för så där 2000 år sen?

/Hilberth Hedning

Ovido - Quiz & Flashcards